Snorkelen in Silfra - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu Snorkelen in Silfra - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu

Snorkelen in Silfra

Blijf op de hoogte en volg Saskia

18 Augustus 2014 | IJsland, Reykjavik

De laatste volle dag in IJsland. Omdat het snorkelen op zondag al volgeboekt was, hebben we dit vandaag gedaan. Om 8 uur werden we door de organisatie Dive opgehaald bij ons guesthouse en reden we richting Thingvellir Nationaal Park, dat is ongeveer een uurtje rijden vanuit de hoofstad. Daar aangekomen stonden de overige deelnemers, die rechtstreeks naar het meeting point waren gekomen, al te wachten. We reden van daaruit naar de parkeerplaats van Dive en kregen daar instructies over de snorkeltocht. Daarvoor moesten we een klein stukje lopen naar de plek waar we het water in zouden gaan. Het water is ontzettend helder en dat komt omdat het gevoed wordt door de Langjökull, de gletsjer die ten noorden van Thingvelllir ligt. Het smeltende ijs wordt gefilterd door lava en komt dan, zo helder als maar kan, in het meer terecht. We hadden, op advies van de organisatie, thermisch ondergoed aan en kregen als eerste een soort ski-overal aan en daarover een dry suit met geïntegreerde laarzen dat aan om de nek en rond de polsen strak aansloot op het lichaam. Nog een duikmuts op en handschoenen aan en toen waren we op de flippers, snorkel en bril na klaar voor het avontuur. Het moment waarop je met je gezicht in het water van 2 graden komt is even schrikken maar dat gaat heel snel over, helemaal als je de kleuren en de helderheid onder water ziet. Je blijft zo’n 45 minuten in het water en snorkelt dan tussen en over lavarotsen en allerlei soorten algen. Na dit tochtje weer terug in onze normale kleding en toen genieten van heerlijke warme chocolademelk en koekjes. Rond 12 uur reden we terug naar Reykjavik waar we na terugkomst in het guesthouse onze tassen hebben ingepakt omdat we morgen een vroege vlucht hebben. Rond 2 uur de stad in voor een late lunch bij Sjavargrillid, al weer zo’n topadres in de hoofdstad. Daarna nog wat sightseeing in de stad gedaan en om 7 uur in Harpa, het omstreden maar erg mooie operagebouw, een Engelstalige voorstelling “How to become Icelandic in 60 minutes” bezocht. Erg grappig en, na 2 weken toeren over het eiland, ook vaak herkenbaar. Als laatste in de ondergaande zon nog met de lift omhoog in de Hallgrímskirkja om de hele stad te overzien. Toen terug naar het guesthouse om nog een paar uurtjes te kunnen slapen, morgenvroeg loopt om half 4 de wekker af.