Stormachtig dagje - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu Stormachtig dagje - Reisverslag uit Laugarvatn, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu

Stormachtig dagje

Blijf op de hoogte en volg Saskia

16 Augustus 2014 | IJsland, Laugarvatn

Na de regen van gisteren was vanmorgen de zon weer te zien, wel waaide het behoorlijk hard en dat zorgde onderweg voor veel opwaaiend lavagruis. Vooral op de lavavelden was het moeilijk de auto recht op de weg te houden. Onderweg werden we aangehouden door een aantal motorrijders die ons vroegen om een van hen (een vrouw die achterop de motor zat) mee te nemen naar Vik, de volgende grote plaats die we tegen zouden komen omdat ze niet langer achter op de motor durfde te zitten. Dat hebben we gedaan, het was een Italiaanse die erg onder de indruk was van de lavastormen.

Vandaag 3 bekende watervallen van IJsland bezocht, om te beginnen de Skogafoss in Skogar. Daarna de Seljalandfoss waar je achterdoor kunt lopen als je bereid bent om nat te worden en als laatste de Gulfoss, de drukst bezochte want onderdeel van de zogenaamde Gouden Cirkel (Thingvellir Nationaal Park, Geysir en de Gulfoss). Geysir ligt vlak bij Gulfoss, dat fenomeen dus ook meteen bekeken. Geysir zelf is nog maar zelden en onvoorspelbaar actief maar de ernaastgelegen Stokkur spuit nog om de paar minuten zeer warm water de lucht in. Tussen de Skogafoss en de Seljalandfoss ook nog het Eyjafjallajökull Eruption Centre bezocht, een bezoekerscentrum over de vulkaanuitbarsting in 2010 die voor de enorme aswolk heeft gezorgd. Er wordt een film van ca. 20 minuten vertoond die het verhaal van een boerenbedrijf weergeeft en de impact die de aswolk heeft gehad. Toen we bij Seljalandfoss wegreden hebben we nog een Duitse student meegenomen die stond te liften en naar Selfoss moest, een stad va. 50 kilometer verderop.

Na alle ervaringen en de storm van vandaag was het weer tijd om ook even te relaxen en daarom hebben we Fontana Laugarvatn bezocht, een spa met geothermaal water die vlakbij ons hotel ligt. Heerlijk een paar uurtjes ontspannen in het warme water en daarna door naar ons hotel.