Vissen en zwemmen - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu Vissen en zwemmen - Reisverslag uit Akureyri, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu

Vissen en zwemmen

Blijf op de hoogte en volg Saskia

11 Augustus 2014 | IJsland, Akureyri

We wisten niet goed wat we vandaag moesten verwachten, de gangbare route van vandaag gaat door een als minder indrukwekkend staand gebied. Dus besloten we om de route aan te passen en via een paar omwegen zelf een interessante route te van 291 km te plannen met de nodige stops onderweg. De eerste stop was in Saudárkrókur waar we een fabriekje bezocht hebben dat als enige in Europa vishuiden verft (daarnaast verwerken ze ook huiden van schapen, lammetjes, paarden, runderen en zeehonden). Helaas was de fabriek wegens zomervakantie gesloten en dus hebben we echter proces niet gezien maar een medewerkster van de fabriek heeft ons, kauwgum knauwend, het hele proces uitgelegd met voorbeelden erbij. Het fabriekje was erg basic en dus was het grappig om te horen dat o.a. Gucci en Prada klanten van de fabriek zijn. Daarna door naar Hofsós aan de Skagafjördur, hier heerlijk gezwommen in, volgens velen, het mooist gelegen zwembad van IJsland. Vanuit het zwembad heb je uitzicht op het fjörd en het vogeleiland Drangey. Daarna door naar Siglufjördur, de noordelijkst gelegen stad van IJsland en ooit de haringhoofstad van het land. Onderweg mooie natuur en een weg die continue de kust bleef volgen. Om vanuit Hofsós in Siglufjördur te komen moet je weer een eenbaanstunnel door maar ook deze keer reden we goede kant op en moesten alle tegenliggers tijdig een uitwijkplaats opzoeken. Siglufjördur is een leuk stadje met veel oude gebouwen langs de haven, we hebben hier het haringmusem bezocht waarvan ook één van de gebouwen authentiek is (uit 1907). Erg interessant om de opkomst en neergang van de haringindustrie te zien en heel mooi opgezet met veel oude gebruiksvoorwerpen uit die tijd. De haringindustrie is weg omdat de haringscholen voor de kust van Noord-IJsland verdwenen, die verplaatste zich naar het oosten waar nu nog wel haringfabrieken zijn. Daarna door naar Akureyri, de hoofstad van het noorden. Om daar te komen moesten we nog een keer door twee 2-baanstunnels en één 1-baanstunnel. Aangekomen in Akureyri direct de stad ingegaan en daarna ook in de stad blijven eten. Al met al vandaag 291 kilometer gereden.