Actief bezig in en om Isafjördur - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu Actief bezig in en om Isafjördur - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu

Actief bezig in en om Isafjördur

Blijf op de hoogte en volg Saskia

08 Augustus 2014 | IJsland, Ísafjörður

Vandaag geen reisdag, Isafjördur is de een van de twee plaatsen waar we 2 nachten achter elkaar blijven. Dat betekent dat we voor vandaag vooraf 2 activiteiten hebben geboekt. In de ochtend zeekajakken tijdens een excursie die Calm Waters heet. Bij aankomst bleek dat we met zijn vieren zouden zijn plus gids. Het andere koppel moest i.v.m. problemen aan de auto afhaken en dus hadden we ineens een privétour. Het weer was vandaag somber, geen zon en het leek te gaan regenen. Onze gids, die in de wintermaanden analist is bij het regionale meteorologische instituut, wist echter zeker dat het niet zou gaan regenen, wel zou het wat harder gaan waaien. Nou, dat hebben we geweten en ervaren, de excursie werd al snel hernoemd: de Not So Calm Waters tour. Maar wel leuk, bleef er tenminste wat uitdaging over. Door het toepassen van de uitgelegde roeitechniek was het prima vol te houden en werd het kajakken niet zwaar. Na ruim 2 uur vonden we het echter genoeg geweest en waren we weer een ervaring rijker.
Na de lunch opnieuw richting haven, dit maal voor een bootexcursie naar Vigur een eiland voor de kust van de Westfjorden. Dit eiland is eigendom van één familie en er woont één gezin waarvan de vader het hele jaar de boerderij runt en moeder en kinderen buiten de zomermaanden in Isafjördur verblijven. Naast het houden van een paar schapen, het verzamelen van eiderdons en het vangen van papagaaiduikers is het toerisme een belangrijke inkomstenbron voor het gezin. Op het eiland komen veel vogels voor en van mei tot begin augustus huizen er ook zo’n 80.000 papagaaiduikers. Ieder jaar worden er zo’n 6.000 tot 9.000 papagaaiduikers gevangen om de populatie niet verder te laten groeien maar ook als bron van inkomsten, papagaaiduikers zijn een delicatesse op IJsland. Ook deze middag bleef het weer somber al leek het aan het einde van de middag op Vigur op te gaan klaren. Terug in Isafjördur bleek echter dat het hier nog even somber als voor vertrek naar Vigur was.