Naar de hoofdstad van de Westfjorden - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu Naar de hoofdstad van de Westfjorden - Reisverslag uit Ísafjörður, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu

Naar de hoofdstad van de Westfjorden

Blijf op de hoogte en volg Saskia

07 Augustus 2014 | IJsland, Ísafjörður

Vandaag al weer vroeg onderweg en opnieuw onder een stralende zon. We hadden een relatief korte dag voor de boeg met een reisafstand van 169 kilometer. Vanuit Tálknafjördur gravelweg nummer 63 op richting Isafjördur. Het eerste kwartier slechts 3 auto’s tegengekomen en ruim een half uur daarna helemaal niets, alleen op de wereld rijdend langs fjorden door een soort maanlandschap. Erg indrukwekkend met onderweg veel stroompjes en watervalletjes. De route komt langs de bekendste watervallen van deze regio, de Dynjandi, een serie van 7 watervallen waarvan de Dynjandi de grootste is, zo’n 100 meter hoog, boven ca. 30 meter breed en onder ca. 60 meter breed. Onder is een parkeerplaats en vanaf hier loopt een goed wandelpad omhoog naar de voet van de Dynjandi, hoe dichter bij je komt hoe indrukwekkender het wordt. Na deze leuke onderbreking via weg 60 met een behoorlijke klim en afdaling door naar Thingeyri, een piepklein visserplaatsje mooi gelegen aan de Dyráfjördur, hier een korte stop voor een lunch gemaakt bij Simbahöllin, gevestigd in een oude kruidenierswinkel, erg sfeervol en heerlijke soep gegeten (en een Belgische wafel, één van de eigenaren is Belg).
Daarna door naar ons eindpunt Isafjördur, de “hoofdstad” van de Westfjorden. Via weg 60 kom je dan net voor Isafjördur door een 7 kilometer lange tunnel die gedeeltelijk eenbaans is. Gelukkig reden wij richting Isafjördur en dat betekent dat je continue mag doorrijden, de tegenliggers moeten wachten in een van de vele uitwijkplaatsen. Om het allemaal nog complexer te maken is in de tunnel ook nog een afslag richting Sudureyri. Inmiddels was de zon verdwenen achter de wolken en vielen er af ten toe wat druppels regen maar echt doorgezet heeft dat niet. In Isafjördur onze vouchers opgehaald voor de zeekayaktocht morgenvroeg en de excursie naar Vigur, een vogeleiland, morgenmiddag. Daarna door naar onze overnachtingsplek, de eerste van een aantal Edda Hotels die we tijdens deze reis zullen aandoen. Edda Hotels zijn meestal internaten waarvan de kamers in de zomerperiode als “hotel”kamer worden verhuurd. Dat betekent in dit geval een functionele inrichting, weinig sfeer en een ziekenhuislucht maar je mag je schoenen binnen aanhouden en dat mocht tot nu toe niet bij de andere overnachtingsadressen.
’s Avonds heerlijk gegeten bij Vid Polinn, valt op dat de menukaarten hier weinig variatie hebben, als je niet van vis houdt wordt eten in een restaurant in IJsland een uitdaging. Kwaliteit van het eten is echter prima, al kan er in alles rondom het eten nog veel geleerd worden. Je krijgt bijvoorbeeld direct de dagspecials te horen als je bezig bent om aan tafel te gaan zitten en ze staan na ongeveer 2 minuten bij je om te vragen of je je keuze al hebt gemaakt.