Richting de Westfjorden - Reisverslag uit Patreksfjörður, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu Richting de Westfjorden - Reisverslag uit Patreksfjörður, IJsland van Saskia Schepers - WaarBenJij.nu

Richting de Westfjorden

Blijf op de hoogte en volg Saskia

06 Augustus 2014 | IJsland, Patreksfjörður

Vanmorgen om 9 uur vertrok de ferry van Stykkishólmur naar Brjanslaekur, een overtocht van 3 uur die ons zo'n 300 kilometer autorijden bespaard heeft. Het zonnetje liet zich al vroeg zien en er was weinig wind dus de overtocht ging soepeltjes. Vanuit Brjanslaekur direct richting Látrabjarg, de vogelrots in de hoop om nog papagaaiduikers (puffins) te zien. Helaas, na bijna 40 kilometer gravelwegen die steeds slechter en smaller werden waren de vogels gevlogen. Wel een behoorlijk stuk over de rand van de 14 kilometer lange rotswand gelopen en veel vogels en mooie flora gezien. De wandeling begon bij de vuurtoren van Bjargtangar, het meest westelijke punt van IJsland en, op de Azoren na, het meest westelijke punt van Europa. Hier hebben we voor de kust een aantal zeehonden gezien. Daarnna dezelfde 40 kilometer gravelwegen weer terug met als voordeel dat de weg nu steeds breden en beter werd. Door naar Tálknafjördur, onze overnachtingsplaats. In dit gehucht de hot pools bezocht die net buiten het dorp liggen. Even een uurtje heerlijk relaxen in het warme water.
Vandaag lang onderweg geweest maar toch maar 175 km gereden.